Vankka kokemus logistiikkaterminaalien lämmittämisestä geoenergialla

Advenin projektipäällikkö Lasse Aitamaalla on koko maailman mittakaavassa harvinaista osaamista: hän tietää, kuinka logistiikkaterminaalien lämmitys ja viilennys saadaan onnistumaan geoenergialla.

DB Schenker, yksi maailman johtavista logistiikkapalveluiden tarjoajista, rakentaa parhaillaan uutta logistiikkakeskustaan Poriin. Advenin projektipäällikkö Lasse Aitamaan johdolla logistiikkakeskukseen on kuluvan vuoden aikana rakentunut myös älykäs geoenergiaa hyödyntävä energialaitos, jonka avulla keskukseen tuotetaan lämmitys, viilennys ja lämmin käyttövesi.

Geoenergialla hiilineutraaleja logistiikkakiinteistöjä DB Schenkerille

DB Schenker on yksi maailman johtavista logistiikkayhtiöistä, ja erityisesti Euroopan sisäisissä maakuljetuksissa yhtiöllä on erityisen vahva jalansija. Alansa edelläkävijänä DB Schenker pyrkii vähentämään hiilidioksidipäästöjään merkittävästi globaalilla tasolla. Suomessakin DB Schenkerin ympäristöpolitiikat perustuvat ISO 14001 -standardiin.

Konkreettisena tavoitteena yhtiön on määrä vähentää toiminnastaan aiheutuvia suhteellisia hiilidioksidipäästöjä 20 prosenttia vuoden 2006 tasosta vuoteen 2020 mennessä.

- Matalat CO2-päästöt ja luotettava energiapalvelu olivat asiakkaalle tärkeimmät tekijät Advenin toteuttaman ratkaisun valinnassa, kertoo Advenin projektipäällikkö Lasse Aitamaa projektin ja kumppanuuden taustoista.

DB Schenkerin logistiikkaterminaalien verkosto ulottuu myös pitkälle Pohjolaan, ja lämmitysratkaisuilla on pitkän kylmän kauden takia suuri merkitys erityisesti kiinteistöjen energiankulutuksessa. Geoenergia on siis merkittävä edistysaskel yhtiön tiellä kohti päästötöntä logistiikkaliiketoimintaa.

- Advenin geoenergialla tuotettu lämmitys ja viilennys vastaa heidän tarpeisiinsa erinomaisesti. Sen avulla pystymme tuottamaan koko logistiikkakeskuksen tarvitseman energian täysin hiilivapaasti, Aitamaa kertoo.

"Niin ekologista lämmitystä kuin vain tänä päivänä on mahdollista"

DB Schenkerin logistiikkakeskuksessa suurin osa lämmityksestä tuotetaan geokaivojen avullamaaperään varastoituneesta lämmöstä.

Porin logistiikkakeskuksessa varaenergiaksi on valittu sähkö. Varaenergiaa ei kulu paljon, mutta varaenergiaratkaisu takaa lämmityksen toiminnan kaikissa tilanteissa ja olosuhteissa, myös vuoden kylmimpien tuntien aikana. Vihreän sähkön ansiosta Advenin toteuttama energiakokonaisuus on täysin vapaa hiilipäästöistä.

- Porin toimipiste lämpenee niin ympäristöystävällisesti, kun vain on tällä hetkellä teknisesti logistiikkaterminaalille mahdollista. Lisäksi se on erittäin varmatoiminen ja huoleton käyttäjälle, Aitamaa hehkuttaa.

- Palveluna tuotettu energia on asiakkaalle aina myös taloudellisesti järkevä valinta. Adven huolehtii energialaitoksen kokonaisinvestoinnista kaikkine vastuineen, eikä asiakkaan tarvitse sijoittaa siihen omaa pääomaansa. Lisäksi asiakas hyötyy geoenergian edullisesta hinnasta, Aitamaa kertoo.

Opit aiemmista geoenergiaprojekteista auttavat optimoinnissa

Ennen ensimmäisen yhteisen projektin aloittamista DB Schenkerin edustajat vierailivat S-Ryhmän Sipoon logistiikkakeskuksessa tutustumassa Advenin hybridilaitokseen, jossa geoenergia on keskeisessä roolissa.

Vuonna 2016 Adven toteutti DB Schenkerille ensimmäisen, geoenergiaa hyödyntävän palvelukokonaisuuden Vaasaan uuteen logistiikkaterminaaliin.

Toiminnan käynnistyttyä DB Schenkerin Vaasan terminaalissa Adven on seurannut lämmitysjärjestelmän toimivuutta ja kehittänyt mm. sisäilman laatua, energiatehokkuutta sekä järjestelmän hyötysuhdetta entisestään.

Vaasan terminaalista pystyttiinkin tuomaan oppeja Porin terminaalin ratkaisuun jo suunnittelu- ja rakennusvaiheissa.

- Olemme siitä onnellisessa asemassa, että Vaasassa nähdään jo, kuinka suunnitellut ratkaisut toimivat todellisuudessa. Pystymme hyödyntämään Vaasan terminaalissa viilattuja ratkaisuja nyt Porissa, Aitamaa innostuu.

Lue myös:

3 syytä valita geoenergia logistiikkakeskukseen

 

 

Jaa